Bijesni šminkeri

Odijelo čini čovjeka? Od kada je čovjek razvio umjetnu zaštitu za održavanje temperature svoga tijela, odjeća ne predstavlja samo regulator topline. Ona je uvijek i poruka. Odjeća se posebno koristi kao oznaka statusa. Zakoni i propisi u prošlosti, a posebno u strogo hijararhijskom društvu srednjeg vijeka, određivali su vrstu, oblik i boju odjevnih predmeta koje su pojedine klase ili slojevi društva smjeli ili morali nositi.

Suvremeno društvo predstavlja svojevrsni obrat u takvom odnosu prema odjeći. Danas stil odijevanja treba ukazivati na nepostojanja, ili barem drastično smanjenje socijalnih razlika.

Na to upozorava Terry Eagelton u svojoj knjizi „Why Marx Was Right“ (u hrvatskom prijevodu „Zašto je Marx bio u pravu“). On ukazuje na činjenicu da to što vaš nadređeni na poslu nosi tenisice i majicu s natpisom „Rage Against the Machine “ ne znači da su dokinute i socijalne razlike između vas i njega (str. 160). To je samo odraz ideologije koja nas nastoji uvjeriti kako su klasne razlike zastarjele i prevladane.

Why Marx was Right

Osobno znam dvojicu direktora koji nose majice s likom kubanskog revolucionara Che Guevare. To ipak ne znači kako proučavaju literaturu o gerilskom ratovanju i spremaju se u nekoj prašumi podići ustanak. Tu je i naličje te nagle odjevne demokratizacije. Postoje otrcana i pohabana odjeća koja je jeftina i ona koja je skupa. Umjetno pohabani odjevni predmeti često su iznimno precjenjeni. Legendarne su umjetno izbjeljene i poderane traperice iz 80-tih godina. One su od svojeg umjetno autodestruktivnog izgleda napravile „vrlinu“, koja je naplaćivana nezanemarivim iznosima novca.

Isto se odnosi i na slušanje glazbe, posebno tzv. ljevičarske glazbe. Slušanje već spomenutih „Rage Against the Machine “ većinu njihovih slušatelja nije učinilo automatski i socijalno osjetljivima. Koncerti Manu Chaoa puni su predstavnika srednjeg i višeg menadžmenta koji će već sutra na svom radnom mjesti dijeliti otkaze.

Da li je nošenje odjeće „nižih“ slojeva i slušanje ljevičarske muzike kod više i više srednje klase samo poza? Uglavnom da, ali je barem dijelom i izraz priznanja da nešto s postojećom društvenom podjelom nije u redu. Biti bogat i svoje bogatstvo izražavati imidžom, za dio više klase nije u potpunosti prihvatljivo. To je vrlo bitno jer kultura ipak mijenja društvo.

P.S.

Kupit ću si majicu s natpisom „Rage Against the Machine “.

Ovaj unos je objavljen u Kultura i politika, Politika i ideologija i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.